Wednesday 3 October 2012

MASAKAN THAILAND


                                    Tahukah Anda??


  • Jumlah keluasan negara Thailand bersamaan dengan negara Sepanyol dan keluasannya (198,000 batu per) yang merupakan negara ke-51 terbesar di dunia selain negara yang ke-20 paling banyak penduduk (63 juta).  

  • Terdiri daripada 75% = kaum Thai, 14%= kaum Cina, 3% = Melayu Thai dan selebihnya adalah kumpulan minoriti termasuk orang Mon, orang Khmer dan pelbagai kaum orang asli. 





                                   Bendera rasmi negara Thailand


Makanan Thailand biasanya terdiri dari sama ada satu hidangan ataupun nasi (khao dalam Bahasa Thai) dengan banyak hidangan saling melengkapi dihidangdan dikongsi oleh semua. Ia adalah kelaziman untuk menghidang hidangan kepada tetamu di sebuah meja.
mengikut adat, makanan Thai dimakan dengan tangan kanan tetapi kini biasanya dimakan dengan garfu dan sudu makanan Thailand.


Masakan Thailand biasanya pedas dan mempunyai aroma yang sedap. Masakan Thailand juga dikenali dengan keseimbangan 5 perisa asas dalam setiap hidangan.

5 perisa asas tersebut adalah:-

  • Pedas
  • Masam
  • Masin
  • Manis
  • Pahit  


Makanan Thai akan dihidang dengan pelbagai jenis sos (nam chim) dan perasa. Sos yang digunakan terdiri dari sos ikan, jus limau nipis, cili potong dan bawang putih,  cili kering, sos cili manis, lada cili potong dalam cuka beras, sos sriracha atau pes cili  pedas digelar nam phrik. 
kedai makan di Thailand sering memasukkan gula atau MSG dimasukkan ke dalam makanan. Terdapat sesetengah hidangan, seperti khao kha mu (pork trotter stewed in soy sauce and served with rice), Thai pepper dan bawang putih mentah dihidang sebagai tambahan. Timun dimakan untuk menyejukkan mulut selepas memakan hidangan pedas. orang Thailand sangat mengutamakanhiasan bagi sesuatu hidangan makanan. 
Nasi putih, pulut atau khanom chin (mi nasi Thailand) biasanya akan dihidangkan bersama dengan kari pedas atau goreng sedikit untuk mengurangkan kepadasan. 

                                  
                            Mari kita lihat antara jenis-jenis makanan Thailand.........

Pad Thai
Pak Kanaa Moo Krob

Pla Tub Tim Tod Samrod

Poh Pia Tort

Seafood Tom Yam

                                    
Kaeng Phet Ped Yang
( Itik Panggang Dalam Kari Merah)


sumber rujukan:-


No comments:

Post a Comment