Sunday 11 November 2012

Kuih Tradisi Kedah

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca sekalian.....

Emmmmmm... apa yang kamu semua lakukan petang ni?  Tengah fikir-fikir apa yang mahu disediakan untuk minum petang.... Ok di sini saya mahu kongsi satu resepi Kuih Tradisional Kedah...Sebagai orang Kedah, ini merupkan kali pertama saya mengetahui kewujudan kuih ini. Sekiranya pensyarah tidak memberi tugasan mengenai kuih tradisional negeri masing-masing saya tidak mengetahui dan ini akan menyebabkan generasi muda tidak mengenali mengenai kuih tradisi negeri masing-masing...

Oppsssss banyak pula saya membebel mesti ramai yang tak sabar-sabar nak tahu apakah kuih yang saya maksudkan...

Mari kita kira 1,2,3

                                                                            Taraaaaaaaaa


Kuih apakah ini??????

Ini dinamakan KUIH BUNGA PUDAK

Rakan-rakan sekalian yang pernah ke Pekan Rabu pasti akan menemuinya.. Kuih ini makin tenggelam dek peredaran zaman.. Jadi, saya mengambil kesempatan untuk menyebarkan kepada rakan-rakan sekalian resepi yang perlu dicuba..


BUNGA PUDAK

PORSI: 60 ORANG
KUANTITI                 BAHAN
Kulit:
1kg                              Tepung pulut
250ml                          Air
200g                            Garam halus
Inti:
500g                            Kelapa parut
200g                            Gula pasir
10g                              Garam
50g                              Perasa ros
50g                              Pewarna kuning/merah/hijau

CARA-CARA:
1.      Campurkan semua bahan untuk inti. Goreng dengan api sederhana, kacau hingga kering.
2.      Gaul semua bahan untuk kulit. Biar 1/2 jam.
3.      Sediakan kuali sederhana panas. Ambil 1 camca adunan tepung masuk ke dalam penapis kopi, ayak tepung tersebut ke dalam kuali. Ayak rata dalam bentuk bulat.
4.      Masuk inti ditengahnya. Lipat menjadi empat segi.
5.      Panaskan seketika, angkat dan ulangi hingga habis.

Masa pon mencemburui kita jom solat asar dan kemudian saya akan keluar untuk membeli bahan memasak hidangan malam ini... Saya perlu membeli tomato dan serai... Agak-agak kamu apakah menu yang saya akan masak malam ini... Jeng jeng nantikan resepi dari saya ya..

Stay Tune... :)

Post by: Noor Azila Binti Asih




No comments:

Post a Comment