Wednesday 21 November 2012

oH Tempoyak

Assalamualaikum........

Tengah hari tadi saya dan rakan serumah menjamu selera dengan bekalan dari kampung. Nak tau apa yang kami makan..................


ni la dia.................
Made in kampung.

kalau makan tempoyak + ulam = nasi tambah.

Tahukah anda tempoyak berasal daripada durian........................


Di Indonesia
Tempoyak sangat popular dikalangan masyarakat Palembang. Menurut sejarah hal ini adalah kerana Palembang sendiri mempunyai jumlah buah durian yang banyak sehingga sayang untuk dibuang dan orang di sana telah menjadikan durian sebagai tempoyak. pelbagai masakan dari Palembang seperti
Pindang Ikan Patin menggunakan tempoyak sebagai bahan utama.

Di Malaysia


Tempoyak turut dirakamkan dalam Hikayat Abdullah sebagai makanan harian bagi penduduk Terengganu, semasa melawat Terengganu (sekitar 1836), dengan menyatakan bahawa makanan kegemaran mereka adalah "... tempoyak dan pekasam dan petai dan jering dan sebagainya...."


Khasiat Tempoyak 

Tempoyak didapati mempunyai kandungan bakteria asid laktik (Lactic acid bacteria -LAB) yang tinggi. Dalam kajian kepelbagaian, tiga pengasingan tidak dapat dikenal pasti dengan menggunakan SDS-PAGE protin sel penuh. atau API 50 CH. 



 Mengembalikan rasa sedap tempoyak...

Ketika memasak tempoyak sama ada dengan ikan atau bahan-bahan lain, campurkan dengan serai yang dititik dan daun kunyit. Jika suka, anda boleh juga mencampurkan pati santan. Rasa tempoyak itu akan kembali enak.


Mari kita sama-sama tengok cara membuat tempoyak.





RESEPI TEMPOYAK




BAHAN-BAHANNYA 

Isi durian secukupnya
Sedikit gula
Sedikit garam
1 tangkai cili kering, cuci dan lap kering
Sehelai kain muslin atau kain kasa bersih

CARA MEMBUATNYA 
  1. Satukan isi durian dengan sedikit gula dan garam, kacau rata. Kemudian masukkan ke dalam muslin atau kain kasa. Letak dalam satu bekas dan biar tempoyak tu tergantung 3-4 jam.
  2. Tujuannya biar air durian tadi keluar dan ini akan mengelakkan tempoyak kita cepat rosak. Kemudian boleh isi dalam botol bersih, pastikan jangan isi penuh sangat, 1/2 atau 3/4 penuh sudah memadai, nanti tempoyak akan mengembang masa proses penapian. Tutup bekas dan biar terperam 2 hari.
  3. Kemudian boleh bukak dan rasa, jika ia sudah rasa sedikit masam, tu kira dah ok. Letak lada kering tadi atasnya dan tutup bekas, simpan dalam peti sejul untuk tahan lebih lama. Cili kering tu hanya petua saja, untuk mengelakkan tempoyak "menyeman", tak nak letak pun tak pe.

resepi ni dari sini

Dari tempoyak ni, kita boleh masak pelbagai jenis hidangan yang lain contohnya lauk pauk....

Ikan patin masak tempoyak
Sambal tempoyak petai
Ayam masak tempoyak

Sambal tempoyak udang


Nukilan: Wan Nurul Izza Bt. Wan. Mokhtar

No comments:

Post a Comment